شرحی بر مرمّت سنّتی آثار کاغذی در ایران
نویسندگان
چکیده
هدف: این مقاله با هدف بررسی ویژگی های مرمّت سنّتی و نوین انجام شده است، آنچه امروزه به عنوان مرمّت سنّتی آثار کاغذی مطرح می شود و آن را از مرمّت نوین متمایز می سازد استفاده از نوع چسب و روش مرمّتی است. رویکرد مرمّتگران و صحافان سنّتی این است که به شایستگی قسمت های کمبود آثار را همان گونه که قبلاَ وجود داشته، دوباره سازی نمایند. به نظر می آید این رویکرد از منظر مبانی اجرایی در تکمیل عملیات مرمّتی نظیر ساخت و ساز یا چگونگی جبران کمبودهای اثر در تعارض با بینش های نوین مرمّتی قرار دارد. روش پژوهش: روش پژوهش در این تحقیق، میدانی و شیوه دستیابی به اطلاعات منابع کتابخانه ای می باشد. نتایج پژوهش: این بررسی ها نشان می دهد که چون روش متن و حاشیه به نوعی دخالت در اثر محسوب می شود، تا اندازه ای محدود شده و مرمّت نوین، جایگزین آن گردیده است؛ البته هنوز می توان چسب سریش را یکی از بهترین چسب های مورد استفاده در مرمّت آثار کاغذی دانست؛ زیرا بعد از گذشت سده ها همواره خاصیت خود را حفظ کرده است. با این حال مشکل این چسب، رنگ زرد آن است که بنا به گفتة استادان فن، به شرط آنکه خوب عمل آید، هنوز بهترین کاربرد را در این هنر دارد.
منابع مشابه
مرمت مجازی آثار کاغذی: مطالعه موردی بر روی چند برگ اثر کاغذی
هدف:هدف پژوهش حاضر، به حداقل رساندن مرمت مستقیم برروی آثار کاغذی است، بهویژه زمانیکه مرمت مستقیم برروی اثر بهمنظور ارتقای جنبههای زیباییشناسی انجام میشود. در این صورت، بازسازی و حذف لکههای موجود در دستنوشتهها، بهمنظور ارتقای ویژگیهای زیباییشناختی در آنها، بهصورت رقمی انجام میشود. هدف دیگر، بازیابی ویژگیهای زیباییشناختی و خوانایی اثر کاغذی است. در این مقاله، مرمت مجازی ، با در ن...
متن کاملمرمت مجازی آثار کاغذی: مطالعة موردی بر روی چند برگ اثر کاغذی
هدف:هدف پژوهش حاضر، به حداقل رساندن مرمت مستقیم برروی آثار کاغذی است، بهویژه زمانیکه مرمت مستقیم برروی اثر بهمنظور ارتقای جنبههای زیباییشناسی انجام میشود. در این صورت، بازسازی و حذف لکههای موجود در دستنوشته ها، بهمنظور ارتقای ویژگی های زیبایی شناختی در آنها، بهصورت رقمی انجام می شود. هدف دیگر، بازیابی ویژگی های زیبایی شناختی و خوانایی اثر کاغذی است. در این مقاله، مرمت مجازی ، با در نظ...
متن کاملمرمت مجازی آثار کاغذی: مطالعه موردی بر روی چند برگ اثر کاغذی
هدف:هدف پژوهش حاضر، به حداقل رساندن مرمت مستقیم برروی آثار کاغذی است، بهویژه زمانیکه مرمت مستقیم برروی اثر بهمنظور ارتقای جنبههای زیباییشناسی انجام میشود. در این صورت، بازسازی و حذف لکههای موجود در دستنوشته ها، بهمنظور ارتقای ویژگی های زیبایی شناختی در آنها، بهصورت رقمی انجام می شود. هدف دیگر، بازیابی ویژگی های زیبایی شناختی و خوانایی اثر کاغذی است. در این مقاله، مرمت مجازی ، با در نظ...
متن کاملسیری در مبانی بازسازی و مرمت سنتی نقاشیهای دیواری در ایران با نگاهی به چند نمونه آثار شاخص
پیش از سالهای دهه 40 شمسی، فعالیتهای انجام شده در حوزه حفاظت از نقاشیهای دیواری در ایران، با مبانی نوین مرمت مطرح شده توسط هیئت متخصصان ایتالیایی (ایزمئو)1 در سالهای پس از این دهه، منطبق نبوده است. "اگر چه ریختن و یا تیشهایکردن نقاشیهای دیواری آسیبدیده و کشیدن گچ روی آنها توسط نقاشان، که در دورههای مختلف و با هدف بازسازی نقاشی انجام شده، نوعی رویکرد حفاظتی محسوب میشود، اما شیوهای است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
گنجبنه اسنادناشر: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکده اسناد
ISSN 1023-3652
دوره 25
شماره 3 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023